Gdpr marketing

GDPR en marketing

Verschillende ondernemers zijn in de veronderstelling dat marketing sinds de opkomst van de GDPR niet meer mogelijk is en durven minder mails te sturen naar hun klanten of potentiële klanten.

Marketingbedrijven hebben de gewoonte om adressenlijsten aan te kopen of om ze verder te verkopen, hetgeen moeilijker wordt naar mate de tijd verstrekt, maar het is niet onmogelijk om zelfs in een GDPR-compliant omgeving, mails te versturen. Alleen is het werkgebied en zijn de regels wat veranderd.

Als men zich hier aan houdt kan er gerust weer marketing gevoerd worden.

Bescherming van persoonsgegevens

Bedrijven trachten via verschillende kanalen de persoonsgegevens van klanten te verzamelen met het oog op het voeren van reclame, maar er moet wel goed aandacht geschonken worden aan de bescherming van deze persoonsgegevens.

De Europese wetgever heeft hiervoor ingegrepen en wil deze gegevens en de natuurlijke personen beter beschermen. Ondertussen is er al weer een nieuwe aanbeveling  omschreven in een nieuwe E-privacy verordening waar de topics uitgelegd worden en waardoor er een betere kijk kan gekregen worden in de wereld van de elektronische communicatie.

De doeleinden versus de verwerking

  • Persoonlijke profielen opstellen door gegevens die rechtstreeks verkregen worden kunnen gebruikt worden om deze te informeren over uw nieuwe producten of iensten;
  • GSM-nummers gebruiken voor het sturen van nieuwe informatie;
  • Sociale netwerken kunnen ook gebruikt worden voor communicatie om aanbiedingen te doen;
  • Acties kunnen via mail verstuurd worden om klanten op de hoogte te houden;
  • Evenementen organiseren ter promotie van de nieuwe producten;

Transparantie

Tegenover klanten of in vaktermen van de GDPR, de betrokkenen, moet de verwerking van persoonsgegevens transparant zijn. M.a.w. alvorens een bepaalde verwerking moet er gedetailleerde informatie verstrekt worden aan de betrokkenen.

Het is de precisering van de verwerking in relatie tot het doel die de toelaatbaarheid ervan kan beoordelen. Zo is het beter om profilering te rechtvaardigen aan uw klanten alvorens je ermee begint.

Op voorwaarde dat er een geldige rechtsgrond is voor een ander doel, bvb voor het versturen van facturen, is het niet automatisch noodzakelijk om gegevens te wissen van de betrokkene, ook al trekt deze de toestemming in.

Voor een GDPR-Audit op maat van uw onderneming of organisatie, Raadpleeg onze consulent – Danny

DPO Hasselt
Danny Baerts
DPO - Consulent

Contact

    Heeft u vragen of opmerkingen? Gebruik dit formulier!